Miasto Puck wzbogaci się o nowy odcinek ścieżki rowerowej
Inwestycja pn. Pomorskie Trasy Rowerowe o znaczeniu międzynarodowym R10 i Wiślana Trasa Rowerowa R9 - Partnerstwo Gminy Puck współfinansowana jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.
W dniu 13 czerwca 2018 r. o godz. 10:00 w Urzędzie Miasta Puck, odbyło się podpisanie umowy na realizację Zadania 1 - "Wybudowanie ścieżki rowerowej przy ul. Wybickiego wraz z oznakowaniem" w ramach projektu „Pomorskie Trasy Rowerowe o znaczeniu międzynarodowym R10 i Wiślana Trasa Rowerowa R9 – Partnerstwo Gminy Puck”, współfinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.
Wykonawcą robót została firma Nordvik Krzysztof Wróbel i Synowie Sp. J. z siedzibą w Redzie. Umowa opiewa na kwotę 304 896,32 zł brutto.
Do końca września 2018 r. przy ul. Józefa Wybickiego w Pucku powstanie 600m ścieżki rowerowej o szerokości 2m, biegnącej międzynarodową trasą rowerową R10, a łączącej istniejącą ścieżkę rowerowej w ul. Nowy Świat w Pucku ze ścieżką w ul. Polnej w Gminie Puck (droga na Błądzikowo). Ścieżka wykonana zostanie z niefazowanej, czerwonej kostki betonowej. Zaprojektowana ścieżka rowerowa biegnie w istniejącym pasie drogowym ulicy Wybickiego, w jego południowej części. Trasa ścieżki ściśle nawiązuje do geometrii wcześniej zaprojektowanej, w koncepcji przebudowy całej ulicy, jezdni ulicy Wybickiego. Rozwiązanie wysokościowe projektowanego układu dostosowano do wysokości i pochyleń istniejącego terenu. Zastosowane spadki poprzeczne i podłużne zapewniają sprawne powierzchniowe odprowadzenie wód deszczowych na przyległy teren.
Budowa ścieżki w ulicy Wybickiego jest częścią projektu „Pomorskie Trasy Rowerowe o znaczeniu międzynarodowym R10 i Wiślana Trasa Rowerowa R9 – Partnerstwo Gminy Puck”. Dodatkowo Puck w ramach projektu planuje zaprojektowanie i wykonanie 3 rowerowych miejsc postojowych:
– PUCK ZATOPIONY PORT (nad zatoką obok zakładu przemysłowego – dz. nr 251, obręb 2.1) – utwardzenie terenu, postawienie wiaty, ławostołów, ławek, stojaków na rowery, koszy na śmieci (pow. zabudowy ok. 105 m2);
– PUCK ZIELONY MOSTEK (park – dz. nr 224/2, obręb 2.4) – utwardzenie terenu, postawienie wiaty z całoroczną toaletą (w formie boksu), ławostołów, ławek, stojaków na rowery, przybornika rowerowego, koszy na śmieci (pow. zabudowy ok. 210 m2);
– PUCK ROZGARD (na klifie – dz. nr 84/20, obręb 5) – utwardzenie terenu, postawienie wiaty, ławostołów, ławek, stojaków na rowery, koszy na śmieci, balustrady (pow. zabudowy ok. 120 m2).
Również na nowo zostanie oznakowania cała trasa rowerowa R-10 biegnąca przez Puck.
Ogłoszono przetarg na zaprojektowanie i wykonanie miejsc postojowych oraz oznakowania – termin realizacji do końca maja 2019 r.
Na dzień dzisiejszy całkowity koszt realizacji Projektu pt. „Pomorskie Trasy Rowerowe o znaczeniu międzynarodowym R10 i Wiślana Trasa Rowerowa R9 – Partnerstwo Gminy Puck ” wynosi 673 435,49 zł, dofinansowanie z budżetu środków europejskich w kwocie wynosi 408 942,79 zł.
To nie koniec planów rowerowych w Pucku. Miasto opracowało Koncepcję Budowy ścieżki rowerowej / ciągu pieszo-rowerowego pomiędzy ulicą Dworcową, a ścieżką rowerową R10 w Pucku.
Głównym celem powstania niniejszego opracowania było rozpoznanie i wskazanie ewentualnych możliwości zapewnienia rowerowego połączenia ulicy Dworcowej ze ścieżką rowerową R10 biegnącą wzdłuż linii brzegowej Zatoki Puckiej. Niestety ze względu na ograniczenia terenowe wynikające z faktu, że mamy do czynienia z terenem silnie zurbanizowanym, nie było możliwe zaprojektowanie wydzielonej ścieżki rowerowej. Z uwagi na powyższe ograniczenia zaproponowano utworzenia systemu chodników z dopuszczonym ruchem rowerowym. Założono, że takie chodniki będą miały minimalną szerokość 2,5m i nawierzchnię przystosowaną dla ruchu rowerowego (jednolitą bez faz). Okazało się, że nawet takie rozwiązanie wymaga dużej ingerencji w istniejące zagospodarowanie terenu. Aby zrealizować pierwotne zamierzenie będzie konieczna wycinka wielu drzew, usunięcie kolizji z istniejącą armaturą uzbrojenia podziemnego i naziemnego, a w niektórych miejscach znaczna korekta istniejącej geometrii jezdni ulic. Opracowanie zakłada również budowę ciągów pieszych i rowerowych w miejscach gdzie do tej pory nie było żadnej infrastruktury komunikacyjnej. W wyniku prac projektowych powstała koncepcja wskazująca dwa rozwiązania połączenia ul. Dworcowej ze ścieżką R10:
A – Dworcowa – Nowa – Kopernika – dz. nr 60 (park) – 10 Lutego – Trzaska-Durskiego – ścieżka R10
B – Dworcowa – Hallera – 10 lutego – Trzaska-Durskiego