Niedziela, 23 czerwca 2024
Imieniny: Wanda, Józef, Albin
deszcz
15°C

System FALA - rozpoczął się rozruch w Pucku

grafika_PUCK_finał 

Puck i Władysławowo to kolejne miasta, w których mieszkańcy mogą podróżować w systemie FALA w ramach tzw. publicznego rozruchu. Bilety lokalne jednorazowe oraz miesięczne są już dostępne w urządzeniach (falomatach oraz czytnikach) i można je nabyć w pojazdach PKS Gdynia, obsługujących gminne linie. Ponadto bilety miesięczne można zakupić też poprzez portal pasażera.
Spółka InnoBaltica, wdrażająca system FALA w województwie pomorskim, udostępniła w Pucku i Władysławowie funkcję podróży z kartą FALA oraz kartą płatniczą w pojazdach komunikacji miejskiej. Pasażerowie mogą korzystać z tego rozwiązania w ramach tzw. fazy publicznego rozruchu systemu, który będzie sukcesywnie obejmował następne miasta aż do momentu oficjalnego startu FALI, zapowiedzianego na 15 grudnia br. Od kilku tygodni działa też portal pasażera systemfala.pl, poprzez który można zakładać konto, zasilać wirtualną e-Portmonetkę oraz zamawiać kartę FALA.
- W Pucku i Władysławowie dostępne są w tej chwili dwie metody zakupu elektronicznego biletu jednorazowego: poprzez kartę FALA oraz kartę płatniczą. W grudniu dojedzie trzeci kanał sprzedaży e-biletów, czyli za pomocą aplikacji FALA, która zostanie upowszechniona w całym województwie pomorskim, a także będzie dostępna dla turystów. Bilety miesięczne można również nabyć poprzez falomat w autobusie, jednak bardziej komfortowo i w dowolnej chwili możemy to uczynić online, poprzez portal pasażera – informuje Cyprian Maciejewski, rzecznik prasowy InnoBaltiki.
FALA jako nowe rozwiązanie do wyboru
Warto podkreślić, że system FALA jest dodatkowym, rozwiązaniem, poszerzającym możliwości zakupu biletów w Pucku i Władysławowie. Dotychczasowe kanały dystrybucji biletów drukowanych, które kasuje się w tradycyjnych kasownikach, czy biletów miesięcznych, pozostają bez zmian. Wszystko obowiązuje i działa równolegle, a każdy pasażer indywidualnie może zdecydować, z której opcji chce skorzystać.
InnoBaltica zorganizowała kilka dyżurów informacyjnych dla mieszkańców Pucka i Władysławowa przed uruchomieniem systemu FALA. Ich celem była edukacja w InnoBusach, czyli Mobilnych Punktach Obsługi Klientów, w których osoby zainteresowane mogły bliżej poznać system oraz praktyczne możliwości wynikające z obsługi urządzeń FALA.
Do czego dokładnie służą falomaty i czytniki?
Są to żółto-czarne urządzenia służące do realizacji podróży i zakupu biletów. Zamontowane zostały w każdym pojeździe miejskim, a w przyszłości będą dostępne na peronach i stacjach kolejowych. Każde urządzenie FALA oznaczone jest logotypem województwa pomorskiego oraz znakiem graficznym FALA.
FALOMAT umożliwia przede wszystkim: 1) rejestrację wejścia i opcjonalnie wyjścia poprzez zbliżenie karty FALA lub płatniczej, 2) zakup biletu na ekranie dotykowym, 3) sprawdzenie ilości środków na koncie FALA.
CZYTNIK umożliwia wyłącznie rejestrację wejścia i opcjonalnie wyjścia poprzez przykładanie karty FALA lub płatniczej przy rozpoczęciu / zakończeniu podróży. Falomaty znajdują się w połowie długości autobusu, a czytniki ulokowane są przy drzwiach wejściowych.
Precyzując, w systemie FALA w Pucku i Władysławowie można podróżować na dwa sposoby:
OSOBA POSIADAJĄCA KONTO FALA (założone na www.systemfala.pl) rozpoczyna podróż z kartą FALA lub kartą płatniczą przypisaną do systemu FALA jako identyfikator, przykładając ją do czytnika / falomatu na wejściu, dokonując tym samym rejestracji wejścia, rozpoczęcia podróży (tzw. check-in) Jest to czynność równoznaczna z nabyciem biletu.
OSOBA NIEPOSIADAJĄCA KONTA FALA podróżuje, przykładając kartę płatniczą do czytnika / falomatu na wejściu do pojazdu, a jeśli chce by zostały naliczone przysługujące jej ulgi, korzysta z falomatu i najpierw wybiera odpowiednie bilety ulgowe a następnie przykłada kartę by dokonać płatności.
Bezpieczeństwo w portalu pasażera
Po pierwszym zalogowaniu w portalu konto użytkownika wymaga zindywidualizowanych ustawień, więc zapewnia dostęp tylko do wybranych funkcji. Aby korzystać w pełni z dostępnych możliwości systemu FALA warto dokonać personalizacji, która odbywa się w kilku prostych krokach: uzupełnienie danych osobowych, ustawienie kodu PIN do przeprowadzenia autoryzacji, zatwierdzenie wymaganych zgód, a także wprowadzenie przysługujących ulg. Zachęcamy również do dodania zdjęcia. Jest to opcja, ale w przyszłości może ułatwić podróżowanie. Dane pasażerów w systemie FALA są w pełni chronione, zgodnie z przepisami RODO.
Bezpieczne transakcje w systemie FALA
Wszelkie dane karty płatniczej i rachunku bankowego są zabezpieczone. Podobnie transakcje płatnicze dokonywane przez użytkowników w systemie FALA. Realizowane są one za pośrednictwem operatora płatności certyfikowanego przez Komisję Nadzoru Finansowego, a międzynarodowa norma wydana przez Payment Card Industry Security Standards Council zapewni wysoki i spójny standard w każdej sytuacji podczas przetwarzania danych posiadaczy kart płatniczych (Visa, Mastercard).
Czy karta FALA jest konieczna do podróżowania z systemem?
Karta FALA będzie pełniła funkcję identyfikatora pasażera. Będzie zatem pomocna osobom, które regularnie korzystają z komunikacji miejskiej, kupują bilety okresowe lub korzystają z ulg. Można stosować ją wymiennie z innymi identyfikatorami (nośnikami) w systemie FALA. Ponadto warto pamiętać, że podróżować można też po prostu z własną kartą płatniczą. Ona również może być przypisana na stałe do naszego konta – zamiast karty FALA. W takiej sytuacji do urządzenia kontrolera biletów przykłada się właśnie kartę płatniczą. Docelowo podobną rolę spełni też telefon z aplikacją FALA.
Gdzie możesz złożyć wniosek o kartę FALA?
Wniosek o kartę FALA można złożyć w portalu w zakładce „zgłoszenia”. Tam też będzie można zobaczyć wzór karty, wgrać swoje zdjęcie. Docelowo w portalu użytkownik będzie miał możliwość wyboru sposobu odbioru karty FALA (w Punkcie Obsługi Klienta lub z dostawą pocztową na wskazany adres). Kartę będzie można zamówić również bezpośrednio w Punkcie Obsługi Klienta Systemu FALA. Pierwsza karta będzie wydawana bezpłatnie.
Plakaty i instrukcje dostępne również w autobusach i POK-ach
Pasażerowie podróżujący po Pucku i Władysławowie, poza wiedzą dostępną w Internecie, na stronach systemfala.pl czy innobaltica.pl będą wyposażeni również w informacje skrócone w formie plakatów
i ulotek, dostępnych w przestrzeni publicznej. Warto zaznaczyć, iż będą one również dostępne
w stacjonarnych Punktach Obsługi Klienta (POK-ach) w tych miastach. Punkt taki działa już we Władysławowie w budynku Urzędu Miasta przy ul. Hallera 4. Z kolei w Pucku wystartuje on pod koniec października na dworcu PKP.
Przypomnijmy, system FALA jest w tzw. fazie publicznego rozruchu, a jego oficjalne uruchomienie planowane jest na 15 grudnia tego roku.
Szczegółowy harmonogram uruchomienia oraz aktualne informacje o systemie FALA: www.innobaltica.pl

instrukcja_Puck_finał 

 

Pliki do pobrania:

Poradnik Q&A Puck
Format: pdf, 1.06 MB
powrót do kategorii
Poprzedni Następny

Pozostałe
aktualności

DO GÓRY

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.

Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej
Twoja przeglądarka blokuje powiadomienia. Kliknij Bezpieczna (Secure) i kliknij Zezwalaj
Dziękujemy, teraz zawsze będziesz na bieżąco!
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.