MEVO wystartowało
Największy w Europie a zarazem najnowocześniejszy system rowerów publicznych składających się w całości z rowerów wspomaganych elektrycznie właśnie wystartował! W 14 miastach i gminach Obszaru Metropolitalnego Gdańsk – Gdynia – Sopot można korzystać z 1224 rowerów, a wkrótce ta liczba wzrośnie do 4080!
– 4080 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym to prawdziwie europejski sukces współpracy metropolitalnej – mówi Aleksandra Dulkiewicz, Prezes Obszaru Metropolitalnego Gdańsk – Gdynia – Sopot. – Do tej pory to Madryt mógł się cieszyć największym systemem z rowerami elektrycznymi, mając ich nieco ponad 2000. W Barcelonie w tym roku cieszą się z rozbudowania systemu do 1000 rowerów elektrycznych. Jesteśmy dumni, że czwarta największa metropolia w Polsce będzie miała największy system rowerów ze wspomaganiem elektrycznym w całej Europie.
Wypożyczenie i zwrot roweru będzie proste i intuicyjne. Mevo można wypożyczyć przy użyciu aplikacji (skanując kod QR), karty zbliżeniowej (po dodaniu jej do konta użytkownika, przykładając do komputera pokładowego) lub kontaktując się z Biurem Obsługi Klienta. Rower oddajemy zamykając zamek O-Lock i tym samym blokując tylne koło roweru. Abonament miesięczny w ramach którego będziemy mogli korzystać z roweru 90 min. dziennie kosztuje 10 zł, zaś roczny – 100 zł. Po przekroczeniu tego czasu opłata za każdą minutę wynosi 5 gr. Jeśli nie chcemy korzystać z opłat abonamentowych możemy korzystać z opłaty minutowej. Wyniesie ona 10 gr/1 min.
– To znakomita atrakcja, która wzbogaci także ofertę turystyczną obszaru Metropolii. Służyć będzie zarówno wczasowiczom, jak i na co dzień naszym mieszkańcom, o czym świadczą wykonane w fazie przygotowań testy. 98% użytkowników wskazało, że będzie korzystało z MEVO – mówi Roman Kużel, Burmistrz Władysławowa.
W 14 miastach i gminach regionu rozmieszczono 660 stacji rowerowych. Można na nich wypożyczyć i zwrócić rower bez dodatkowych opłat. Dzięki zastosowaniu systemu IV generacji istnieje też możliwość zwrotu roweru również poza punktami postoju. Naliczana jest wtedy dodatkowa opłata w wysokości 3 zł. Ważne, by zrobić to w obrębie strefy użytkowania (granice poszczególnych miast), by było to miejsce ogólnodostępne i by zwrócony rower nie zagrażał innym użytkownikom drogi, nie blokował przejścia ani przejazdu. Tak zwrócony rower może wypożyczyć inny użytkownik. Jeśli odprowadzi go na stację, otrzyma bonus – 2 złote doładowania konta.
– Mevo to realny dowód na funkcjonowanie metropolii na Pomorzu- mówi Mieczysław Gołuński, Burmistrz Kartuz – Miasta wspólnie wypracowały w drodze kompromisu jeden sposób działania systemu, jego rozwiązania i standardy wizualne dla rowerów i stacji, jeden system rozliczeń oraz przekazały zarządzanie systemem jednej instytucji – Biuru Metropolii. Mevo jest żywym przykładem, że wprowadzenie zharmonizowanego systemu transportu zbiorowego w Metropolii jest możliwe.
Z MEVO mogą korzystać mieszkańcy i turyści odwiedzający Gdańsk, Gdynię, Sopot, Tczew, Puck, Redę, Kartuzy, Sierakowice, Somonino, Stężycę, Władysławowo, Żukowo, Pruszcz Gdański i Rumię. Na początek do dyspozycji są 1224 rowery. Napęd wszystkich jest wspomagany elektrycznie – oznacza to, że silnik bierze na siebie tyle wysiłku, ile wkłada rowerzysta. To szczególnie wygodne przy ruszaniu i podjazdach pod górę.
– Roweru elektrycznego nie należy mylić ze skuterem. Tu wciąż aktywny udział rowerzysty jest niezbędny. Dzięki silnikowi elektrycznemu zwiększa się jednak zasięg jednośladu. Ci, którzy bez wysiłku na zwykłym rowerze pokonywali kilka kilometrów, teraz bez obaw mogą się wybrać na kilkunastokilometrową przejażdżkę. To znacznie wygodniejsze przy codziennych przejazdach – mówi Robert Lech, prezes Nextbike Polska.
MEVO to jeden z pierwszych w Polsce systemów rowerowych dostępnych przez cały rok. Docelowo system będzie składał się z 4080 rowerów. W okresie zimowym (grudzień-luty) liczba dostępnych rowerów będzie zmniejszona do 1224 sztuk.
Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Dofinansowanie ze środków unijnych wynosi 17.218.259 zł.
Taryfa | ||||||||
Rodzaj taryfy | miesięczna | roczna | roczna plus | Opłata minutowa | 2-dniowa | 2-dniowa plus | 5-dniowa | 5-dniowa plus |
Cena | 10 zł | 100 zł | 150 zł | 0,10 zł za 1 minutę | 20 zł | 40 zł | 40 zł | 80 zł |
Opłata inicjalna (jednorazowa) | 10 zł | 10 zł | 10 zł | 10 zł | 10 zł | 10 zł | 10 zł | 10 zł |
Czas obowiązywania taryfy | 30 dni | 365 dni | 365 dni | Bez ograniczeń | 2 dni | 2 dni | 5 dni | 5 dni |
Okres rozliczeniowy (do rozliczania dodatkowych opłat) | 1 miesiąc | 1 miesiąc | 1 miesiąc | na bieżąco | 2 dni | 2 dni | 5 dni | 5 dni |
Czas abonamentowy | 90 minut/dzień | 90 minut/dzień | 120 minut/dzień | brak | 300 minut / dzień | 700 minut / dzień | 300 minut / dzień | 700 minut / dzień |
Stawka godzinowa (po wyczerpaniu czasu abonamentowego) | 0,05 zł za 1 minutę | 0,05 zł za 1 minutę | 0,05 zł za 1 minutę | 0,10 zł za 1 minutę | 0,05 zł za 1 minutę | 0,05 zł za 1 minutę | 0,05 zł za 1 minutę | 0,05 zł za 1 minutę |
Minimalny stan konta | 1 zł | 1 zł | 1 zł | 1 zł | 1 zł | 1 zł | 1 zł | 1 zł |
Opłata za przekroczenie 12 godzin wypożyczenia | 200 | 200 | 200 | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 |
Maksymalna liczba Rowerów wypożyczonych z jednego Konta | 1 | 1 | 2 | 1 | 2 | 5 | 2 | 5 |
Czas rezerwacji | 15 minut | 15 minut | 15 minut | 15 minut | 15 minut | 15 minut | 15 minut | 15 minut |
Czas postoju w Abonamencie – czas, kiedy użytkownik może wykorzystać opcję Postój. Czas postoju jest odliczany od dziennego abonamentu. | 30 minut/ dziennie | 90 minut/ dziennie | 120 minut/ dziennie | brak | 60 minut/ dziennie | 90 minut/ dziennie | 90 minut/ dziennie | 120 minut/ dziennie |
Depozyt | 0 zł | 0 zł | 0 zł | 500 zł | 600 zł | 800 zł | 600 zł | 800 zł |
Skrócona rejestracja | Brak | Brak | Brak | W zależności od sposobu rejestracji | Możliwa po dniu 01.03.2019 | Możliwa po dniu 01.03.2019 | Możliwa po dniu 01.03.2019 | Możliwa po dniu 01.03.2019 |
Przelew weryfikacyjny | Tak, po dniu 01.03.2019 | Tak, po dniu 01.03.2019 | Tak, po dniu 01.03.2019 | W zależności od sposobu rejestracji | Nie | Nie | Nie | Nie |
Opłaty dodatkowe | |
premiowany zwrot roweru – zwrot roweru na stacji MEVO, po podjęciu poza stacją MEVO | +2 zł |
płatny zwrot roweru – zwrot roweru poza stacją MEVO | 3 zł |
Opłata za zwrot roweru w obszarze innym niż obszar funkcjonowania Systemu MEVO | 100 zł |
Jazda na rowerze przez więcej niż 1 osobę | 100 zł |
Niedozwolony zwrot roweru poza obszarem funkcjonowania systemu MEVO* | |
do 10 km (od najbliższej stacji) | 50 zł |
do 25 km (od najbliższej stacji) | 125 zł |
do 50 km (od najbliższej stacji) | 250 zł |
do 100 km (od najbliższej stacji) | 500 zł |
powyżej 100 km (od najbliższej stacji) | 1 000 zł |
Niedozwolony zwrot roweru w Strefie Niedozwolonej** | |
do 10 km (od najbliższej stacji) | 450 zł |
do 25 km (od najbliższej stacji) | 525 zł |
do 50 km (od najbliższej stacji) | 650 zł |
do 100 km (od najbliższej stacji) | 900 zł |
powyżej 100 km (od najbliższej stacji) | 1 400 zł |
Niedozwolony zwrot roweru w miejscu trudnodostępnym *** | 300 zł |
Transport roweru tramwajem wodnym lub innymi środkami transportu publicznego (pociąg, autobus, samochód itd.) | 50 zł |
Jazda rowerem po brzegu zbiornika wodnego lub plaży | 80 zł |
Nieautoryzowany przejazd | 100 zł |
Usunięcie niewłaściwych zabezpieczeń | 200 zł |
Kradzież, utrata lub zniszczenie roweru | 12 000 zł |