Rekordowa liczba wypożyczeń, ale zbyt mała dostępność rowerów
Zwiększenie liczby dostępnych rowerów, częstsze wymiany baterii, lepsza relokacja, skrócenie czasu naprawy uszkodzonych pojazdów oraz wznowienie możliwości dokonywania płatności – to główne zalecenia dla Roweru Metropolitalnego MEVO. Chociaż Operator zapewnia, że pierwsze zmiany będą odczuwalne już w przyszłym tygodniu, musi się liczyć z karami umownymi.
Rekordowa liczba wypożyczeń
Od początku funkcjonowania MEVO odnotowano ponad 129 tys. wypożyczeń. Oznacza to, że każdy rower został wypożyczony średnio ponad 105 razy. Rowery MEVO są wypożyczane dwa razy częściej niż rowery w innych polskich miastach. Obecnie w 14 miastach i gminach Obszaru Metropolitalnego Gdańsk – Gdynia – Sopot można korzystać z 1224 rowerów, a wkrótce ta liczba wzrośnie do 4080!
– Cieszy nas duża popularność MEVO. Wdrożenie tak dużego projektu jest dużym wyzwaniem, jednak zdajemy sobie sprawę, że operator nie dotrzymuje wszystkich zobowiązań. Widoczny jest spadek dostępności sprawnych rowerów. Nie jesteśmy zadowoleni z tej sytuacji, dlatego skierowaliśmy do operatora szereg uwag dotyczących funkcjonowania systemu MEVO. Już teraz spółka musi się jednak liczyć z karami za niedotrzymanie warunków umowy. Mieszkańców Metropolii przepraszamy za niedogodności i prosimy o jeszcze chwilę cierpliwości– mówi Michał Glaser, Dyrektor Biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk – Gdynia – Sopot.
Główne zalecania dla systemu MEVO i zobowiązania operatora
OMGGS, jako zamawiający System MEVO, skierował do operatora, spółki NB Tricity szereg uwag dotyczących funkcjonowania roweru metropolitalnego. Do głównych zaleceń należą:
– unormowanie kwestii ładowania baterii i skrócenie czasu naprawy uszkodzonych rowerów – praca zespołów serwisowych odbywa się 24h na dobę, operator zamówił kolejne zapasowe baterie i zwiększył liczbę ładowarek, dzięki czemu wymiana baterii odbywa się na bieżąco w czasie przewidzianym umową (do 12 godzin), operator zobowiązał się też do kilkukrotnego zwiększenia obsady ekip serwisowych; jednym z najczęstszych problemów jest kwestia wyłamanych nóżek w rowerach, dlatego operator planuje jeszcze w tym tygodniu rozpocząć montaż dodatkowego wzmocnienia we wszystkich rowerach, dodatkowo powstaną dedykowane dla systemu szafy do ładowania baterii, co przyspieszy proces, operator sprowadził także rowery cargo, które będą służyły do wymiany baterii głównie w pasie nadmorskim oraz w miejscach gdzie utrudniony jest wjazd pojazdów serwisowych, rowery cargo w tej chwili są wykorzystywane do obsługi systemu w Tczewie, gdzie nie widzimy żadnych problemów z wymianą baterii w rowerach;
– zwiększenie liczby dostępnych rowerów – w Gdańsku jest już kolejna partia nowych rowerów, które wymagają jednak jeszcze modyfikacji dostosowujących je do funkcjonowania w systemie MEVO, operator zapewnia, że gotowe rowery zostaną udostępnione użytkownikom w możliwie jak najkrótszym czasie;
– lepsza relokacja – rozmieszczenie rowerów na stacjach nie spełnia oczekiwań użytkowników i nie jest zgodne z zapisami umowy; operator zobowiązał się do jak najszybszej poprawy tej sytuacji tak, by w czasie przewidzianym Umową, między 3:00 a 5:00 rano, we wszystkich lokalizacjach znajdowała się odpowiednia liczba rowerów;
– skrócenie czasu naprawy uszkodzonych rowerów – wszystkie drobne usterki powinny być usuwane w ciągu 12 godzin, operator zobowiązał się do zwiększenia obsady ekip serwisowych;
– wznowienie możliwości dokonywania płatności – wyłączenie możliwości dokonywania płatności, (co wiąże się z tym, że nowi użytkownicy nie mogą dokonać opłaty inicjalnej, by aktywować konto, a dotychczasowi użytkownicy po wykorzystaniu dostępnych środków nie mogą doładować nowych) było jednostronną decyzją operatora, na którą nie było zgody OMGGS. Wobec operatora zostaną wyciągnięte konsekwencje finansowe, wynikające z zapisów umowy.
– Mieszkańcy Metropolii polubili MEVO, dlatego zrobimy wszystko, aby system działał jak najlepiej. Rozmawiamy z operatorem, który zdaje sobie sprawę z konieczności szybkich i radykalnych zmian. Musi się jednak liczyć z karami umownymi Mamy nadzieję, że operatorowi uda się doprowadzić system do oczekiwanego przez nas poziomu – dodaje dyrektor Glaser.
– Dokładamy wszelkich starań, aby jak najszybciej i najskuteczniej poprawić sytuację. W każdym tygodniu na terenie Metropolii pojawiać się będzie kilkaset nowych rowerów. Udoskonaliliśmy system ładowania baterii. Wzmocniliśmy zasoby ludzkie w dziale serwisu, aby nadążyć z naprawą uszkodzonych rowerów. Zdajemy sobie sprawę, że nie wszystko udało się nam zrobić od początku prawidłowo – pamiętajmy jednak, że nasze rozwiązanie to najbardziej innowacyjny w Polsce i w Europie system wypożyczania rowerów miejskich. Wszystkie strony zaangażowane – począwszy od mieszkańców-użytkowników, gmin i nas są prekursorami tego wdrożenia. Robimy wszystko, co w naszej mocy, aby w czasie kilku najbliższych tygodni móc zapewnić w pełni komfortowe korzystanie z naszych usług – powiedział Rafał Federowicz, Członek Zarządu ds. Operacji w Nextbike Polska.
Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na la:ta 2014-2020. Dofinansowanie ze środków unijnych wynosi 17.218.259 zł.