Wybrano wykonawcę i operatora Systemu Roweru Metropolitalnego MEVO
W dniu 29 maja 2018 r. Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot, jako Zamawiający, dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na realizację zadania polegającego na dostawie, uruchomieniu oraz zarządzaniu i kompleksowej eksploatacji systemu roweru metropolitalnego OMG-G-S.
Najkorzystniejszą ofertę złożyła spółka: NB TRICITY sp. z o.o., 1. Przasnyska 6B, 01-756 Warszawa
Wybrany wykonawca za realizację przedmiotu zamówienia zaoferował kwotę 40.272.906,00 zł.
W złożonej ofercie zadeklarował dostarczenie 4080 szt. rowerów, wszystkie z napędem wspomaganiem elektrycznie.
Na realizację Zamówienia zabezpieczyliśmy kwotę: 56.527.683,61 zł brutto (w tym 23.618.183,61 zł na dostawę Systemu oraz 32.909.500 zł na świadczenie usługi zarządzania i eksploatacji Systemu przez 78 miesięcy). W wyniku przetargu samorządy uczestniczące w projekcie zaoszczędzą ponad 16 mln zł.
Przypominam, iż przetargu zostały złożone trzy oferty:
1. Konsorcjum firm: Full Speed Ltd., Dublin, Irlandia (Telfourth Ltd., Dublin, Irlandia; BleeperBike Ltd., Dublin, Irlandia) - cena brutto za realizację zamówienia: 32.562.246,42 zł (w tym za zarządzanie 11,8 mln zł oraz dostawę 20,7 mln) - liczba rowerów: 5000 szt. (w tym 10 % o napędzie wspomaganym elektrycznie) - uzyskana ocena: oferta odrzucona.
2. Konsorcjum firm: Egis Bike Polska Sp. z o.o., Warszawa (Homeport s.r.o., Praga; BikeU Sp. z o.o., Warszawa) - cena brutto za realizację zamówienia: 76.675.625,61 zł (w tym na zarządzanie 23,8 mln zł oraz 52,9 mln zł na dostawę32 562 246,42 zł) - liczba rowerów: 3900 szt. (w tym 100 % o napędzie wspomaganym elektrycznie) - uzyskana ocena: 67,7.
3. NB Tricity Sp. z o.o., Warszawa - cena brutto za realizację zamówienia: 40.272.906 zł (w tym 4,7 mln zł na zarządzanie oraz 35,5 mln zł na dostawę) - liczba rowerów: 4080 szt. (w tym 100 % o napędzie wspomaganym elektrycznie) - uzyskana ocena: 100,0.
Złożone oferty zostały poddane ocenie komisji przetargowej. Oferta konsorcjum z Irlandii została odrzucona ze względów formalnych – wykonawca nie dokonał tłumaczenia na język polski wszystkich elementów oferty oraz nie wniósł wadium. W trakcie badania ofert wystąpiliśmy do firmy NB TRICITY sp. z o.o. o złożenie dodatkowych wyjaśnień w zakresie zaoferowanej ceny. Uzyskaliśmy wyczerpujące informacje nt. kosztów wdrożenia i eksploatacji Systemu. W ciągu 10 dni wykonawcy mogą złożyć odwołanie od wyników przetargu do Krajowej Izby Odwoławczej, jeśli to nie nastąpi w czerwcu planujemy podpisanie umowy z wykonawcą.
Zgodnie z założeniami przetargu pierwsze rowery, 30% Systemu, pojawią się już jesienią tego roku. Całość sytemu roweru publicznego MEVO uruchomiona zostanie do 1 marca 2019 r.
Przetarg na wybór wykonawcy i operatora Systemu Roweru Metropolitalnego został ogłoszony 19 marca 2018 r. Rower publiczny będzie funkcjonował w 14 gminach: Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Tczewie, Pucku, Redzie, Kartuzach, Sierakowicach, Somoninie, Stężycy, Władysławowie, Żukowie, Pruszczu Gdańskim i Rumi.
Podmioty biorące udział w przetargu powinny dysponować doświadczeniem oraz potencjałem w operowaniu systemami rowerów publicznych. Wykonawca zobowiązany został do dostarczenia minimum 3866 rowerów, w tym co najmniej 10 % z napędem wspomaganym elektrycznie.
Komisja przetargowa wyłoniła wykonawcę na podstawie 3 kryteriów - cena (60%), - udział rowerów z napędem wspomaganym elektrycznie (35%), - dostarczenie dodatkowych rowerów powyżej liczby minimalnej 3866 szt (5%).
Wybrany wykonawca zbuduje od podstaw system rowerów publicznych wraz z niezbędnym zapleczem technicznym i teleinformatycznym. System będzie oparty o rowery 4 generacji wyposażone w moduły GPS, GSM i elektrozamek. System teleinformatyczny będzie wyposażony w moduł geolokalizacji, wypożyczeń i rezerwacji.
Wypożyczenie roweru odbywać się będzie intuicyjne za pomocą aplikacji mobilnej w smartfonie (system operacyjny Android oraz iOS), poprzez moduł NFC (zbliżenie smartfona do terminala w rowerze), skanowanie kodu QR lub przy pomocy karty zbliżeniowej. Zaletą systemu będzie jego prostota oraz przystępny cenowo taryfikator. W systemie abonamentowym opłata miesięczna nie będzie mogła przekroczyć kwoty 10 zł. W cenie użytkownik otrzyma każdego dnia aż 90 minut na przejazdy. Po przekroczeniu limitu czasowego rowerzysta będzie ponosił opłatę w wysokości 5 gr za minutę. Koszt abonamentu rocznego to nie więcej niż 100 zł, przy zastosowaniu tych samych zasad czasowych, jak w opłacie miesięcznej. Jeśli użytkownik nie będzie chciał skorzystać z opcji abonamentowej koszt jeden minuty wynosił będzie nie więcej niż 10 gr. Rower będzie można wypożyczyć i zostawić na jednej z 660 stacji postoju. Za dodatkową opłatą rower będzie można zostawić poza stacją. Wypożyczenie roweru nie zajmie użytkownikowi więcej niż 10 s.
Budowa systemu jest ogromnym sukcesem współpracy metropolitalnej. Realizacja projektu ma przyczynić się do zwiększenia mobilności podróżnych i stworzenia atrakcyjnej alternatywy wobec środków komunikacji samochodowej. Głównym celem Roweru Metropolitalnego będzie zwiększenie dostępności węzłów integracyjnych, umożliwiając szybszą i bardziej komfortową przesiadkę na inny środek transportu zbiorowego (np. pociąg, autobus, trolejbus czy tramwaj).
Prace nad dokumentacją przetargową, w ramach Dialogu Technicznego, cieszyły się ogromnym zainteresowaniem operatorów z całej Europy, którzy przedstawili różnego rodzaju rozwiązania dotyczące funkcjonowania roweru miejskiego.
Wybrany wykonawca będzie miał 5 miesięcy od zawarcia umowy na wdrożenie I etapu systemu obejmującego minimum 30% rowerów. Całość projektu uruchomiona zostanie do 1 marca 2019 r. Umowa zostanie zawarta na okres 6 lat i 6 miesięcy, licząc od momentu startu całego systemu.
Preferencyjne stawki wypożyczeń rowerów mają na celu zachęcenie do zmiany zachowań komunikacyjnych mieszkańców naszej metropolii. Intencją samorządów Obszaru Metropolitalnego jest uzupełnienie oferty transportu publicznego o system roweru miejskiego, wykorzystywany nie tylko do celów rekreacyjno-turystycznych, ale przede wszystkim jako kolejny środek transportu. Zamierzeniem jest, aby z roweru korzystała jak największa liczba użytkowników.
Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Dofinansowanie ze środków unijnych wynosi 17.218.259 zł.